Tajuk 1: pengurusan pembelajaran dalam pengajaran
Rumusan
Tajuk
1: pengurusan pembelajaran dalam pengajaran
Pengenalan
Menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat (2016) pengurusan ialah “Mengurus sesuatu atau mengurus keadaan”.
Manakala, definisi pembelajaran bermaksud “Sesuatu proses atau kegiatan
belajar.” (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2007). Menurut
Nurlia Mohamad (2012) Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran merupakan bidang
pengurusan yang paling utama dalam arena pendidikan. Bidang
ini memberi impak yang besar bagi sesebuah institusi pendidikan dalam
melaksanakan tanggungjawab organisasi sekolah untuk mencapai prestasi cemerlang
dalam aspek akademik pelajar.
Kepentingan
Pengurusan Pembelajaran
1. Berperanan dalam meningkatkan
prestasi pelajar
2. Berfungsi dalam penyampaian ilmu
iaitu berpandukan sukatan pelajaran
3. Mencapai objektif dalam pengajaran
dan pembelajaran
4. Meningkatkan pengawalan kelas yang
berkesan
KONSEP
MENGURUS PEMBELAJARAN
Peranan
guru sebagai pengurus bilik darjah :
1.
Merancang
a) Merancang objektif pelajaran
berdasarkan sukatan pelajaran,pengetahuan sedia ada murid.
b) Merancang pemeringkatan isi pelajaran.
c) Merancang strategi dan kaedah
pengajaran.
d) Merancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran.
e) Merancang bahan-bahan pengajaran
f) Merancang aktiviti kumpulan.
g) Merancang kemudahan dan susunan
fizikal bilik darjah.
h) Merancang aktiviti penilaian.
2.
Mengelola
a) Mengurus rutin bilik darjah.
b) Mengurus aktiviti murid
c) Mengurus bahan-bahan pelajaran.
d) Mengurus disiplin bilik darjah.
e) Mengurus aktiviti kumpulan.
f) Mengurus kaedah fizikal dan
kemudahan.
g) Mengurus aktiviti penilaian
3.
Mengawal
a) Mengawal peraturan-peraturan bilik
darjah.
b) Mengawal aktiviti kumpulan.
c) Mengawal murid bermasalah peribadi.
d) Memastikan maslah disiplin tidak
timbul.
e) Pengajaran dan pembelajaran boleh
dijalankan tanpa gangguan.
4.
Mengarah
a) Mengarah murid menjawab soalan guru
b) Mengarah murid mendengar
membaca,mengira dan menulis.
c) Mengarah murid-murid membentuk
kumpulan masing-masing.
d) Mengarah murid menguruskan tugas harian
bilik darjah .
e) Mengarah murid menjalankan aktiviti
pembelajaran.
f) Mengarah murid mematuhi disiplin
bilik darjah dan sebagainya.
Proses
dan Kepentingan
Ø Persediaan rancangan kerja
Ø Pengurusan sumber pengajaran dan
pembelajaran.
Ø Fungsi pelaksanaan pelajaran
Ø Kaedah penilaian pengajaran dan
pembelajaran
Persediaan
Rancangan Kerja
- Membuat perancangan sebelum mengajar,
Rancangan Pembelajaran Harian (RPH)
- Perancangan perlu mempunyai objektif,
teknik dan kaedah.
- Penyediaan buku rekod dan jadual
- Pengurusan Sumber Pengajaran dan
Pembelajaran
- Bahan-bahan pelajaran yang digunakan
dalan proses P&P
- Penyediaan alat bantu mengajar yang
bersesuaian.
- Buku teks, buku rujukan dan alat bantu
mengajar.
Rumusan
Pengurusan pengajaran dan pembelajaran
ini, ianya melibatkan proses-proses seperti merancang, melaksana, menilai dan
membuat tindakan susulan termasuk penambahbaikan terhadap pengajaran dan
pembelajaran agar dapat memperbaiki segala kelemahan seterusnya dapat
melahirkan pelajar yang cemerlang dalam semua aspek. Seterusnya, ciri-ciri
seorang pengurus pengajaran dan pembelajaran berkesan termasuk prihatin dan
peka terhadap situasi sekeliling selian sistematik dalam merancang dan menilai
dan juga penyabar menghadapi kerenah
murid pelbagai latar belakang. Selain itu, mengurus masa dengan baik dan mempunyai kemahiran abad ke 21. Oleh yang
demikian, pengurusan dalam pembelajaran penting merupakan satu elemen yang
penting sebelum memulakan sesuatu pembelajaran agar hasilnya lebih efektif dan
menarik selain dapat melahirkan pelajar yang juga masyarakat yang mampu
membangunkan dunia.
Peta Minda
Rujukan
Nurlia Mohamad (2012). Penyeliaan pengajaran dan
pembelajaran di sekolah-sekolahkebangsaan di
daerah Kota Tinggi, Johor. Jurnal Pendidikan Kementerian
PendidikanMalaysia, 3, 33-39.
Rahimah Abdul Rasid , & Hamdan Said. (2011).
Amalan penyeliaan pengajaran dan pembelajaran di
sekolah-sekolah kebangsaan di
daerah Melaka Tengah. 59. Jurnal
Pendidikan Kementerian
Pendidikan Malaysia,3, 40-59.
Ibrahim, N., Yusoff, M., & Ghazali, N.
(2017). MULTIMEDIA INTERAKTIF
MEMPERTINGKATKAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
KURSUS BAHASA
MELAYU PENGURUSAN (SBLM 1053) DALAM KALANGAN PELAJAR UNIVERSITI
UTARA MALAYSIA. Proceedings Of The ICECRS, 1(1). doi:
10.21070/picecrs.v1i1.529
Comments
Post a Comment