Tajuk 6: Pengurusan Sumber

Tajuk 6: Pengurusan Sumber


Pengurusan ialah satu proses perancangan, penyusunan, pengarahan  dan pengawalan usaha-usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi. Pengurusan sumber pembelajaran bukan sahaja dapat merancangan dan mengurus perolehan bagi membina koleksi yang komprehensif, seimbang dan kemas kini selaras dengan keperluan kukurikulum serta memenuhi keperluan warga sekolah malahan ia juga menyediakan kemudahan dan perkhidmatan akses maklumat bagi kegunanaan individu atau kumpulan. Di samping itu, pengurusan sumber pembelajaran dapat memberi panduan dan kemahiran kepada warga sekolah berkaitan proses carian, penghasilan dan penggunaan maklumat. Selain itu, pengurusan sumber pembelajaran menyediakan kemudahan, peralatan dan bahan supaya sentiasa dalam keadaan baik dan berfungsi dan juga dapat menyalin perkongsian pintar dan rangkaian strategi dengan pelbagai agensi untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan.
            Dalam pengurusan sumber pembelajaran juga terdapat 3 elemen yang penting, iaitu ruang, teknologi dan kandungan. Pengurusan sumber pembelajaran perlu menyediakan infrastrutur seperti pengudaraan dan percahayaan yang mencukupi serta meyediakan suasana pembelajaran yang selesa berteraskan resourse-based learning. Manakala dengan adanya teknologi dengan gabungan capaian internet dapat mewujudkan persekitaran pembelajaran peribadi dan menggalakkan murid bermain, meneroka dan menyelidik secara lebih mendalam. Untuk kandungan, disebabkan pengurusan sumber sekolah abad ke-21 mengutamakan pembelajaran berpusatkan murid. Oleh itu, koleksi bahan yang bersesuaian perlu disediakan mengikut keperluan kurikulum.
            Untuk guru pengurusan sumber terbahagi kepada 4 iaitu pengurusan dan pentadbiran, organisasi bahan, galakan membaca dan literasi maklumat. Dengan adanya pengurusan sumber pembelajaran, ia  akan memudahcara perancangan dan pembelajaran(P&P) dan dapat menyedia dan mempromosi bahan bacaan berkualiti supaya murid kekal dan seronok membaca. Bukan ini sahaja, ia juga dapat menampung perbezaan dalam gaya P&P melalui penyediaan dan kesaksamaan akses kepada pelbagai bahan, sama ada cetak, bukan cetak dan digital. Di samping itu , pengurusan sumber sekolah juga menyediakan guru yang mempunyai akses kepada maklumat kukurikulum dan bahan-bahan dan di luar sekolah. Dengan ini, pengurusan sumber sekolah dapat peluang untuk bekerjasama meracang dan menilai program pembelajaran yang mengintegrasikan sumber.
            Kesimpulannya, pengurusan sumber bukan sahaja menyediakan kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang bermutu kepada guru dan murid-murid di sekolah. Manakala pengurusan sumber memperbanyakkan bahan-bahan ilmiah di dalam pusat sumber agar murid-murid mendapat info yang terbaru dan terkini. Selain itu, ia juga memantapkan lagi sistem pengurusan pusat sumber agai lebih sistematik dan tersusun. 

 Peta Minda





 Rujukan 
Boon, Y., & Selemin, R. (2010). Penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) Dalam

Pengajaran Guru Di Dua Sekolah Menengah Kebangsaan Di Kawasan Skudai.

Shamila Mohamed Shuhidan, Shahrom TM Sulaiman, Ahmad Nadzri Mohamad,
Tengku Adil Tengku Izhar, & Siti Arpah Noordin. (2017). Pusat sumber
maklumat dalam era digital. Shah Alam: Im Books Everthing.

Tengku Adil Tengku Izhar, Shahrom TM Sulaiman, Ahmad Nadzri Mohamad, Siti
Arpah Noordin, & Shamila Mohamed Shuhidan. (2017). Transformasi Pusat
Sumber sekolah pada alaf baru. Shah Alam: Im Books Everthing.












Comments

Popular posts from this blog

UPSI (UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS) 是政府还是private 的呢?

UPSI (UNIVERSITI PENDIDKAN SULTAN IDRIS ) 宿舍长怎样??

Medsi 需要注意什么?Medsi 是什么? Medsi 需要准备什么?