Tajuk 13 : Pengurusan Alam Pembelajaran

Tajuk 13 :  Pengurusan Alam Pembelajaran


Pengenalan
DEFINISI PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Pengurusan bermaksud satu proses mendapatkan penyertaan, kerjasama dari semua ahli dalam mencapai matlamat kumpulan. Alam pembelajaran pula bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar para pelajar dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku kea rah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. Pengurusan alam pembelajaran juga penting supaya sesi pembelajaran dalam kelas dapat berjalan dengan lancar dan tidak timbul masalah terlebih atau terkurang semasa mengajar.
Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya. Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
ASAS KEMAHIRAN YANG PERLU ADA PADA SEORANG GURU UNTUK MENGURUSKAN PEMBELAJARAN DI DALAM BILIK DARJAH
 1. Pengetahuan guru mengenai nama dan latar belakang pelajar - ditegaskan oleh Bartlett (2004), beliau menyatakan seorang guru perlu mengingati nama dan mengetahui latar belakang pelajar-pelajarnya. Secara tidak langsung akan menunjukkan guru itu mengambil berat terhadap kesemua pelajarnya di bilik darjah. Pelajar akan merasakan hubungan yang lebih rapat dan mesra dengan guru. Guru pula mampu mendekati pelajarnya, memilih teknik yang paling sesuai untuk mendidik dan seterusnya mendorong mereka untuk terus berusaha ke arah peningkatan kecemerlangan akademik serta sahsiah diri mereka.
2. Prosedur menetapkan peraturan di bilik darjah - Antara contoh peraturan yang perlu diwujudkan ialah seperti peraturan mengenai apa yang perlu dilakukan oleh pelajar ketika guru mengambil kedatangan pelajar, penggunaan cecair pemadam, bagaimana prosedur menjawab pertanyaan guru dan juga peraturan khusus apabila aktiviti kumpulan dijalankan. .
3. Perancangan yang rapi berkaitan dengan susun atur di bilik darjah - Kronowitz (2004) mencadangkan agar guru menyediakan satu sudut yang boleh membantu pelajar mengisi masa yang terluang dalam satu suasana yang berbeza berbanding bilik darjah mereka tetapi masih mengekalkan budaya belajar pada ruang tersebut seperti perpustakaan mini. Ruang ini bolehlah dihiasi dengan hiasan yang ringkas dan unik agar pelajar merasa selesa dan tenang.
CARA SESEORANG GURU MEMBENTUK SUASANA YANG KONDUSIF DALAM MENGENDALIKAN AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KOMUNIKASI
• mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih dinamik, pembentukan akhlak dan kemahiran- kemahiran tertentu dapat diterap dengan lebih mudah dan berkesan.
• Dapat menghasilkan motivasi yang berkesan.
• Murid mudah menerima motivasi yang disampaikan secara berhemah dan berhikmah.
• Dapat menanam nilai-nilai murni dalam diri pelajar dengan lebih mudah dan berkesan

KEPENTINGAN PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Menurut Noraisah Ibni Qasim, pengurusan alam pembelajaran penting bagi memenuhi masa yang diperuntukkan untuk mengajar, memastikan objektif pembelajaran dan pengajaran tercapai serta tidak membosankan kerana dapat menarik perhatian pelajar terhadap pengajaran tersebut.
ELEMEN-ELEMEN PENTING YANG PERLU DISEDIAKAN SEBELUM MEMASUKI KELAS
• Kebijaksanaan dan penelitian dalam perancangan, pelaksanaan, penyeliaan, penilaian dan refleksi.
• Merancang kurikulum, sukatan, huraian sukatan, buku teks, bahan rujukan tambahan dan maklumat tambahan daripada pelbagai sumber termasuk laman web.
Rumusan
Kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititik beratkan oleh para guru supaya minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, segala pemindahan maklumat akan berjalan lancar sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar.

Peta Minda 


 Rujukan 

PENGURUSAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN DI              ZON BANDAR DAERAH KOTA TINGGI. (2018). [Ebook]. Retrieved from                              


 Noormala, Ali, Mohamed Sharif Mustafa. dan Roslee Ahmad. (t.t.). Pendekatan temubual
         sebagai metod kajian kes. suatu persepsi di kalangan pelajar perempuan cemerlang
         terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. hlm.1-12. Diperoleh daripada

Topik 2 Kajian Pengurusan Dan Pembelajaran Pelajar. (2018). Retrieved from
          Pelajar







Comments

Popular posts from this blog

UPSI (UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS) 是政府还是private 的呢?

UPSI (UNIVERSITI PENDIDKAN SULTAN IDRIS ) 宿舍长怎样??

Medsi 需要注意什么?Medsi 是什么? Medsi 需要准备什么?