Tajuk 9 : Pengurusan Penasihatan Murid

Tajuk 9 : Pengurusan Penasihatan Murid


Penasihatan merupakan nasihat yang diberikan merupakan kaedah menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. Kaedah ini merupakan satu cara yang mudah untuk mengelakkan diri daripada memahami, memeriksa, dan menjelajah masalah yang dihadapi. Seterusnya, Bimbingan merupakan sebahagian daripada proses menolong. Ia melibatkan usaha memberi arahan secara teratur serta mengandungi maklumat sesuai bagi menentukan agar sesuatu matlamat tercapai oleh orang yang menerimanya.
Terdapat tiga komponen utama dalam penasihatan murid iaitu bimbingan, penasihatan dan mentoring. Bimbingan ialah perancangan aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar mengalami cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka. Penasihatan ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal. MeNtoring pula ialah perhubungan berterusan antara individu (mentor) dengan individu atau sekumpulan individu (mentee) bertujuan meningkatkan tahap professionalisme mantee.
Kewujudan pengurusan penasihatan murid memberi pelbagai impak terhadap pelajar dan juga sekolah. Penasihatan murid juga membantu guru untuk melakukan pengawasan tingkah laku murid. Pengawasan ini dapat membantu guru untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh murid supaya penyelesaian dapat dilakukan bersama. Selain itu, penasihatan murid ini juga berperanan sebagai pemangkin kepada kecemerlangan akademik dan seterusnya mampu melahirkan lebih ramai lagi pelajar yang cemerlang, bukan sahaja dalam bidang intelektual malah daripada sudut rohani dan sosial selaras dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan murid yang seimbang. Penasihatan murid juga dapat menjamin suasana sekolah yang aman dan harmoni.
Penasihatan murid dilihat dapat memberikan pelbagai impak positif. Namum begitu, jika penasihatan murid ini tidak dijalankan di sekolah, ianya akan mengundang kepada masalah tingkah laku dalam kalangan pelajar. Jika masalah tingkah laku tidak dapat dibendung, pencapaian akademik individu juga secara lansung atau tidak lansung akan menurun. Di samping itu, tanpa pengurusan penasihatan murid yang efektif, guru tidak mampu mengenalpasti masalah yang dihadapi pelajar. Oleh itu, pelajar yang bermasalah akan kekal bermasalah dan kualiti sesebuah sekolah akan merosot.
Guru antara orang yang terdekat dengan murid. Ketika di sekolah, guru bertindak sebagai ibu bapa kedua selepas ibu bapa kandung murid. Dalam usaha membantu murid-murid yang bermasalah, guru hendaklah membentuk satu hubungan yang akrab dan mesra bersama murid supaya murid kurang berasa malu untuk merujuk kepada guru jika mempunyai sebarang masalah. Selain itu, seorang guru hendaklah membantu murid untuk meningkatkan keyakinan mereka dengan cara tidak merendah-rendahkan atau bertindak memalukan murid di hadapan murid lain. Namun begitu, seorang guru juga hendaklah memberikan tumpuan juga terhadap pelajar yang tidak bermasalah, bukan hanya yang bermasalah sahaja.
Secara amnya, bimbingan dan penasihatan ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja manakala kaunseling dilaksanakan oleh individu yang dilatih khusus dalam bidang kaunseling. Hal ini kerana, kaunselor yang bertauliah lebih arif untuk mengendalikan dan menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi kerana mereka lebih terlatih. Kaunselor juga berupaya untuk merancang segala tindakan susulan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

Peta Minda



Rujukan


Puteri Hayati Megat Ahmad. (2017). Kemahiran dan pengurusan kes-kes kaunseling.         Kota                          Kinabalu: Penerbit Universiti Malaysia Sabah.



Safura Ahmad Sabri, Hazlin Falina Rosli, Nurzakira Afnee Zakaria, Ahmad Fatin Mohamad Suhaimi            & Mohammad Aizham Mohammad Kassim. (2016,      November). Peranan Program 

Mentoring Dalam Pembentukan Sahsiah Pelajar.           Proceeding of the 3rd International                               Conference on Management & Muamalah       2016 (3rd ICoMM). Abstrak diperoleh                            daripada             http://conference.kuis.edu.my/icomm/3rd/eproceedings/IC-035.pdf

Fauziah Hanim Jalal, Nurul Ain Daud & Nazariah Abd Samad. (2015). Kesan        Program                              Pembangunan Sahsiah Terhadap Pembentukan Karakter Pelajar.     Jurnal Bitara Edisi                         Khas, 8(1), 2-18. Diperoleh daripada             http://www.myjurnal.my/public/article-                             view.php?id=95849

Comments

Popular posts from this blog

UPSI (UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS) 是政府还是private 的呢?

UPSI (UNIVERSITI PENDIDKAN SULTAN IDRIS ) 宿舍长怎样??

Medsi 需要注意什么?Medsi 是什么? Medsi 需要准备什么?