Tajuk 14 : Pembelajaran Abad 21

Tajuk 14 : Pembelajaran Abad 21


Pembelajaran abad ke 21 ialah kaedah pembelajaran yang digunakan oleh   guru  di dalam PdP berpusatkan murid serta menekankan elemen membina Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam diri murid. Pembelajaran ini juga bertunjuangkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang merupakan penanda aras keberkesanan pendidikan di Malaysia.  Pembelajaran abad ke 21 juga merupakan satu bentuk pembelajaran yang memerlukan isi kandungan sambil menghasilkan, mensintesis (penyatuan atau pengabungan) dan menilai maklumat daripada pelbagai matapelajaran dan sumber-sumber yang luas dengan memahami dan menghormati budaya yang berbeza. Sejajar dengan peredaran masa, kaedah pembelajaran ini juga menggunakan teknologi ICT dalam menjalankan proses PdP kerana kecanggihan teknologi kini memudahkan informasi diberi kepada pelajar. Penggunaan pelbagai jenis bahan bantu mengajar yang bersumberkan internet amat disukai oleh murid. Guru yang kreatif dan inovatif pula akan berperanan sebagai pemudah cara ketika sesi pengajaran dan pembelajaran.
Melalui pembelajaran abad ke 21 ini pelajar dititikberatkan dengan  empat ciri penting atau dikenali sebagai 4C iaitu komunicasi (communication), kreativiti (creativity), kolaborasi (collaboration) dan pemikiran kritis (critical thinking).  Antara kemahiran yang perlu dikuasai dalam pembelajaran abad ke 21 seperti kemahiran pembelajaran dan inovasi, kemahiran maklumat, media dan teknologi dan juga kemahiran hidup dan kerjaya.
Antara elemen yang terkandung di dalam pembelajaran abad ke 21 ini seperti kreativiti dan inovasi, fleksibiliti dan mempunyai keupayaan menyesuaikan diri, pemikiran kritis dan penyelesaian masalah, berinisiatif dan mempunyai haluan diri, komunikasi dan kolaborasi, kemahiran sosial dan antara budaya, literasi maklumat, produktiviti dan akautabiliti, literasi teknologi, maklumat dan komunikasi, dan juga kepimpinan dan tanggungjawab.
Kaedah pembelajran ini juga  mempersiapkan setiap pelajar dengan jasmani, emosi, rohani dan intelek yang seimbang dan cemerlang.  Daripada penerapan kaedah pembelajaran abad ke 21 ini, pelajar diharapkan dapat menjadi seorang yang berupaya membuat hubungkait, bijak menyoal,  yakin berkomunikasi, dahagakan ilmu, berani mengambil risiko, ingin tahu, menjana idea, fkesibel, tidak berputus asa, mendengar dan membuat refleksi, berkemahiran kritis, menguasai kemahiran literasi, berani mencuba, mampu berfikir sendiri, berinisiatif', mampu bekerja dengan orang, membuat perubahan, berintegriti dan akhir sekali mampu bekerja dengan orang.
Kesimpulannya, pendidikan kelas abad ke-21 memfokuskan tiga komponen utama, iaitu pengetahuan teknologi, pengetahuan pedagogi dan pengetahuan kandungan atau kurikulum. Kaedah pembelajaran ini membuktikan bahawa pendidikan di Malaysia kini menuju ke arah kemajuan dan lebih moden.

Peta Minda


Rujukan


Rohani Arbaa, Hazri Jamil & Mohammad Zohir Ahmad. (2017). Model Bersepadu Penerapan
Kemahiran Abad ke-21 dalam Pengajaran dan Pembelajaran ( Integrated Model of Infusing
21st Century Skills in Teaching and Learning ). Jurnal Pendidikan Malaysia, 42(1), 1-11.
Diperoleh daripada
http://ejournal.ukm.my/jpend/article/viewFile/19590/6193


Saadiah Ismail & Seri Nur Nadia Koris. (2018, April 8). Pembelajaran Abad Ke-21 Mudahkan   
            Pelajar,Guru.  Berita Harian, 52. Diperoleh daripada
artikel-https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/04/409028/pembelajaran-abad-ke-21-mudahkan-pelajar-guru


Mohit Chakrabarti. (2005). Education in the 21st Century. Delhi. Kalpaz Publications.




Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

UPSI (UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS) 是政府还是private 的呢?

UPSI (UNIVERSITI PENDIDKAN SULTAN IDRIS ) 宿舍长怎样??

Medsi 需要注意什么?Medsi 是什么? Medsi 需要准备什么?