Tajuk 5: Pengurusan Bilik Darjah

Tajuk 5: Pengurusan Bilik Darjah


Rumusan Bab 5 (Pengurusan Bilik Darjah)
Pengurusan bilik darjah adalah merujuk kepada proses perancangan, pengorganisasian dan kawalan pelajar serta proses pembelajaran untuk memastikan suasana yang berkesan. Bilik darjah bermaksud tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran dan merupakan tempat paling penting yang perlu ada pada mana-mana sekolah. Selain itu, pengurusan bilik darjah merupakan satu proses yang memerlukan guru mengurus bilik darjah agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan. Manakala, tugas mengurus bilik darjah adalah aktiviti mengatur dari segi fizikal, kreativiti, inovatif dan dapat mewujudkan komunikasi di kalangan pelajar dan guru.
Antara objektif kajian diajalankan adalah untuk mengetahui iklim dan persekitaran bilik darjah di SMK St Michael. Seterusnya adalah untuk menerangkan komunikasi yang berlaku di dalam bilik darjah di SMK St Michael. Selain itu, tujuan kajian dijalankan adalah untuk mengkaji pengurusan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah di SMK St Michael serta mengenalpasti pengurusan yang berkaitan dengan disiplin murid di SMK St Michael.
Terdapat beberapa aspek dalam pengurusan bilik darjah. Aspek pertama ialah iklim dan persekitaran bilik darjah. Ianya berkaitan dengan pengurusan fizikal seperti pembentukan iklim fizikal, sosial, emosi dan penyusunan bilik darjah. Suasana fizikal bilik darjah merupakan rangka yang menentukan keadaan pembelajaran. Suasana fizikal mampu menggalakkan atau menghalang pembelajaran, dan oleh sebab inilah suasana fizikal bilik darjah harus dapat dikawal atau ditentukan oleh guru. Perancangan dan penyusunan suasana fizikal bilik darjah melibatkan organisasi, merancang dan menggunakan perkara-perkara yang berkaitan dengan tempat duduk murid, bahan bantu mengajar, papan pameran dan berbagai-bagai perabot lain dengan sempurna.
Aspek yang kedua ialah komunikasi dalam bilik darjah. Ini kerana murid adalah pelanggan bagi setiap guru dalam bilik darjah. Mereka akan bersama setiap kali pengajaran dan pembelajaran berlangsung dalam bilik darjah. Hati mereka perlu dibersihkan melalui pendidikan yang terbaik, yang melampaui tingkahlaku manusia. Terdapat perbezaan antara individu murid atau kumpulan murid dengan yang lain yang mendesak guru menggunakan yang optimum dalam pengurusan bilik darjah, dan adalah penting untuk guru memahami tingkahlaku dan budaya murid supaya sebarang tindakan dapat dilakukan mengikut kaedah yang betul dan tepat.
Aspek yang ketiga adalah pengurusan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Pengajaran dan pengurusan adalah penting dan saling berkait. Ia melibatkan perancangan guru dalam memastikan proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku dapat mencapai matlamat dan objektif yang ditetapkan. Peningkatan profesionalisme guru didalam bilik darjah dilihat dalam aspek kebolehan mencorak kualiti pengajaran, kebolehan menyusun organisasi pembelajaran, kebolehan mencorak iklim dalam bilik darjah dan yang berkaitan dengannya. Bagi mencapai kecekapan dalam pengurusan pengajaran dan pembelajaran maka perlukan kebijaksanaan dan penelitian dalam perancangan, pelaksanaan, penyeliaan, penilaian dan refleksi.
Aspek yang terakhir ialahpengurusan yang berkaitan dengan disiplin murid. Disiplin murid merupakan salah satu aspek penting yang berkaitan dengan pengurusan bilik darjah. Mengurus dan mewujudkan disiplin dalam bilik darjah adalah salah satu unsur utama bagi mencapai kejayaan dalam proses pengajaran pembelajaran. Tiada masalah pengajaran yang lebih mencabar guru daripada masalah disiplin. Guru yang baru mula mengajar sering merasa khuatir mengenai masalah-masalah disiplin. Ini kerana kejayaan dan kegagalan disepanjang tahun adalah bergantung kepada kebolehannya mengawal persekitaran bilik darjah. Disiplin juga membawa maksud latihan yang bertujuan untuk membetul dan mengukuh pelakuan seseorang.
Kesimpulannya, penguasaan guru dari aspek pengurusan bilik darjah ini amat penting kerana ia mempengaruhi diri pelajar,guru dan suasana pembelajaran. Oleh itu, guru perlu menguasai tiga faktor yang berkaitan dengan pengurusan bilik darjah, iaitu Ilmu, Strategi dan Kemahiran. Tiga faktor tersebut harus dikuasai oleh guru bagi memastikan suasana bilik darjah berada dalam keadaan terkawal. Pengurusan bilik darjah juga berkaitan dengan aspek fizikal, mental dan murid dimana ia mempengaruhi keinginan mereka untuk sama ada belajar di dalam kelas atau tidak. Di samping itu guru harus mengetahui tentang segala perkara dan aktiviti yang berlaku di dalam bilik darjah kerana ia akan membantu guru bagi membuat penyiasatan tentang apa-apa masalah atau perkara yang berlaku.



Peta Minda 


Rujukan 

Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi Salleh. (2009). Pengurusan bilik darjah :pengajaran dan  
pembelajaran. Abstrak diperoleh daripada Perpustakaan Tuanku Bainun.

Vuyisile Mathew Ngoqo, John Wankah Foncha & Afungmeyu Jane-Francis Abongdia
(2015). Sustaining quality teaching  and learning to instill good discipline and academic
performance. Camridge Scholar Publishing. 23-24.

Pengurusan Bilik Darjah yang Berkesan  (Nota). Diperoleh daripada:
http://pendidik.com.my/majalah/item/404-pengurusan-bilik-darjah-yang-berkesan

Comments

Popular posts from this blog

UPSI (UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS) 是政府还是private 的呢?

UPSI (UNIVERSITI PENDIDKAN SULTAN IDRIS ) 宿舍长怎样??

Medsi 需要注意什么?Medsi 是什么? Medsi 需要准备什么?