Tajuk 12 : Sekolah dan Persekitaran
Tajuk 12 : Sekolah dan Persekitaran
Peta Minda
Sekolah
merupakan satu institusi untuk menyebarkan maklumat dan ilmu pengetahuan kepada
pelajar-pelajarnya. Sekolah juga berfungsi untuk mencapai objektif dan matlamat
social bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi keilmuan tetapi juga
membentuk manusia yang bersahsiah baik serta memahami tanggungjawabnya selari
dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Untuk mencapai objektif tersebut,
sekolah juga memerlukan bantuan daripada persekitarannya supaya objektif dan
matlamat sekolah dapat dicapai dengan
jayanya. Persekitaran sekolah juga merupakan perkaitan antara pendidikan dan
globalisasi. Hal ini kerana, sekolah pada masa ini telah
menggunakan teknologi semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Sekolah pada abad ke-21 kini telah diletakkan ‘smart TV’ di dalam kelas bagi
tujuan pengajaran yang lebih baik. Dengan cara ini, pelajar juga akan didedahkan
dengan ilmu yang berkonsepkan pendidikan globalisasi secara meluas.
Pendidikan dan globalisasi telah
mendapat tempat di sekolah-sekolah Malaysia untuk kekal
maju dengan teknologi serta tidak ketinggalan
maklumat yang berkaitan dengan pendidikan
Sekolah
dan persekitaran merupakan satu hubungan tiga dimensi antara sekolah, ibu bapa
dan masyarakat dalam mencapai matlamat dan objektif sekolah. Tujuan hubungan
ini dijalinkan kerana sekolah merupakan sebuah organisasi yang dinamik, terbuka
dan komplek serta merupakan sebahagian daripada masyarakat. Kurikulum yang
dijalankan di sekolah juga sejajar dengan keperluan masyarakat iaitu ia dapat
mengekalkan nilai-nilai, norma-norma, kebudayaan dan falsafah hidup masyarakat.
Hubungan sekolah dengan masyarakat ini sebenarnya penting untuk memudahkan
sekolah menjayakan program sama ada yang melibatkan aktiviti luar ataupun
tidak. Selain itu, masyarakat merupakan
institusi tidak formal yang mempengaruhi pendidikan seorang pelajar. Kerjasama
antara sekolah dan komuniti luar secara tidak langsung membantu sekolah untuk mengawal pelajar dan
juga membantu dalam kecemerlangan sekolah.
Penglibatan ibu
bapa di sekolah juga amat penting. Jika ibu bapa rapat
dengan sekolah, mereka akan faham akan apa-apa program yang dibuat oleh sekolah
adalah demi kecemerlangan anak mereka nanti dan mereka akan menggalakkan
anak-anak mereka untuk menyertai program tersebut. Situasi seperti ini akan
mampu melahirkan masyarakat madani yang akan menyumbang ke arah kecemerlangan
pelajar.Justeru itu,
PIBG ditubuhkan sebagai satu platform untuk memudahkan guru-guru dan ibu bapa
berbincang dan bertukar-tukar pendapat untuk
membantu murid-murid terutama murid-murid yang lemah dalam pelajaran dan
juga untuk membantu meningkatkan lagi prestasi sekolah.
Akhir sekali, Semua
pihak, tidak kira masyarakat guru, ibu bapa mahupun pelajar itu sendiri perlu
bersedia dan peka dengan setiap perubahan yang berlaku di dalam pendidikan dan berganding bahu untuk meningkatkan taraf
pendidikan di negara ini.
Rujukan
Abd Razak Zakaria & Norani Salleh. (2011). Konteks
keluarga dan hubungannya dengan penglibatan
ibu bapa dalam pendidikan
anak-anak di sekolah menengah (family context and its
relationship with parental
involvement in their children’s education in secondary schools).
Jurnal Pendidikan Malaysia, 36(1), 35-44. Diperoleh daripada
Nasional Berita Harian. ( 2010, Julai 4). Masyarakat berhak
tegur kes pelajar di luar sekolah. Berita
Harian, 11. Diperoleh daripada
http://10.16.0.236.ezpustaka2.upsi.edu.my/eget/docs/2010/19346_1289201846.pdf
Abdullah Hassan & Ainon Mohd. (2002). Guru sebagai Pendorong Dalam Darjah (Edisi
Kemas Kini). Kuala Lumpur: PTS Consultants sdn bhd.
Comments
Post a Comment