Tajuk 3: Organisasi dan Kepimpinan
Tajuk 3: Organisasi dan Kepimpinan
Peta Minda
Rujukan
Rumusan
bab 3
Berdasarkan slaid pembentangan kumpulan lain yang
diberi, saya dapat memahami dengan lebih lanjut tentang topik kepimpinan dan
organisasi di sesebuah sekolah. Kepimpinan dan organisasi amat penting bagi
membangunkan sesebuah organisasi, misalnya di sekolah. Organisasi merupakan
suatu badan yang dianggotai oleh pelbagai individu dengan kelebihan yang
pelbagai iaitu menjalankan tugas dan peranan yang berbeza bagi mencapai
matlamat yang sama. Bagi kepimpinan pula, ia merupakan satu proses interaksi di
antara individu dengan kumpulan atau khususnya di antara individu dengan
keseluruhan ahli-ahli yang menganggotai kumpulan. Di dalam organisasi, terdapat
ahli-ahli yang menyokong pemimpinnya. Sebagai contoh, pengetua berperanan
sebagai pemimpin di dalam sekolah. Maka, setiap guru ada peranan masing-masing.
Bukan itu sahaja, kepimpinan organisasi akan menentukan tahap disiplin
seseorang guru.
Kepimpinan
diwujudkan dalam apa jua aktiviti yang disusun secara rapi dan sistematik.
Terdapat tiga teori kepimpinan, iaitu teori sifat, teori tingkah laku dan teori
kontigensi. Teori sifat merupakan kualiti yang dimiliki oleh seseorang untuk
melayakkan seseorang itu menjadi pemimpin. Teori tingkah laku berorientasikan
tugas dan berorientasikan pekerja. Akhirnya, teori kontigensi merupakan faktor
situasi yang akan mempengaruhi keberkesanan kepimpinan.
Selain itu, terdapat beberapa gaya
kepimpinan iaitu autokratik (transaksional), demokratik (transformational), laissez-faire,
instruksional dan situasional. Gaya kepimpinan yang digunakan adalah penting
bagi mewujudkan sesebuah sekolah yang harmoni. Jika seseorang pengetua
menggunakan gaya kepimpinan yang tidak sesuai, ia akan menjejaskan hubungan
antara dua pihak tersebut. Sebagai contoh, jika seseorang pengetua mengamalkan
gaya kepimpinan autokratik (transaksional), ia akan menjadikan suasana menjadi
tegang. Hal ini demikian kerana pengetua yang mengamalkan autokratik, lebih
banyak memberi arahan dan keputusan dibuat hanya oleh dirinya seorang. Walaupun
begitu, pengetua dapat memastikan pelaksanaan tugas dengan sempurna.
Seterusnya, dalam sesebuah
organisasi perlu ada carta organisasi. Organisasi sesebuah sekolah akan
diketuai oleh pengetua dan diikuti oleh barisan-barisan pentadbir seperti guru
penolong kanan, guru kanan mata pelajaran dan juga guru kaunselor. Terdapat
beberapa organisasi kepimpinan sekolah iaitu pengetua, penolong kanan
pentadbiran, penolong kanan hal ehwal murid, penolong kanan kokurikulum,
penolong kanan petang, guru kanan mata pelajaran dan kaunselor.
Bagi kepimpinan peringkat sekolah, Persatuan
Ibu Bapa dan Guru (PIBG) yang akan menganggotainya. Berdasarkan Akta Pendidikan 1996 di bawah Seksyen
130 (2) (i) memperuntukkan semua sekolah hendaklah menubuhkan Persatuan Ibu
Bapa dan Guru (PIBG). Tujuan bagi pelaksanaannya adalah untuk membina
persefahaman antara guru dan ibu bapa. PIBG merupakan organisasi yang berdiri
sendiri (NGO). PIBG tidak menerima arahan daripada pengetua berbeza dengan
jawatankuasa lain yang menerima arahan dari pengetua. Bagi pelaksanaan aktiviti
PIBG, ahli jawatankuasa akan menentukannya, dan pengetua akan hadir sebagai penasihat
dan untuk mewakili sekolah. Akan tetapi, PIBG tidak boleh membuat keputusan
sesuka hati. Apa sahaja keputusan yang
hendak dibuat haruslah berbincang dengan nasihat pengetua sekolah.
Bagi kepimpinan
guru, ia merupakan guru sebagai pemimpin tidak kira di dalam atau di luar bilik
darjah, yang akan mengenalpasti dan menyumbang kepada komuniti guru dan
pemimpin, meningkatkan amalan Pendidikan dan menerima tanggungjawab sebagai
pemimpin untuk mencapai kejayaan. Pada masa ini, Pembelajaran Abad Ke
21(PAK-21) telah ditekankan dengan pembelajaran berpusatkan murid dan
berunsurkan kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) oleh bekas Menteri
Pendidikan, iaitu Datuk Seri Mahdzir Khalid. Beliau juga menyatakan pelaksanaan
Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc) abad ke-21 yang merupakan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia yang terbaru (2013-2025). Ciri-ciri
pembelajaran bagi PAK-21 perlu dilaksanakan di setiap sekolah adalah
berteraskan kepada konsep 4K 1N, iaitu kritis, komunikasi, kreativiti, kolaboratif
serta nilai dan etika. Peranan guru di sekolah ialah sebagai pemudah cara. Guru
seharusnya memberi ransangan, murid yang mencari dan berbincang.
Walaubagaimanapun,
terdapat juga isu dan cabaran dalam sesebuah organisasi. Antara isu yang sering
berlaku adalah berkaitan dengan sumber manusia, iaitu tidak semua keputusan
dipersetujui oleh orang bawahan. Hal ini demikian kerana tidak semua manusia yang
mempunyai ciri dan pemikiran yang sama. Sesetengah orang suka akan membuat
kerja, ada yang tidak suka padanya. Cabaran seterusnya adalah dari segi
pencapaian hasil. Sebagai contoh, sesetengah pelajar mempuyai latar belakang
yang dari keluarga yang berpendapatan rendah dan sederhana. Bukan itu sahaja,
PIBG turut tidak dapat mengumpul kewangan yang lengkap kerana hanya 60%
daripada pelajar akan membayar yuran PIBG. Cabaran ketiga merupakan segi
kepimpinan pelajar. Organisasi kepimpinan pelajar terdiri daripada Majlis
Perwakilan Pelajar (MPP) iaitu ahlinya adalah daripada ketua-ketua organisasi
kepimpinan pelajar yang lain seperti ketua kelas, pengawas dan sebagainya.
Sesetengah pelajar yang merupakan ahli MPP berfikiran hanya semata-mata seronok
berpesatuan sehingga mereka telah mengabaikan akademik mereka. Mereka juga akan
berasa lebih hebat daripada guru sehingga dapat menjejaskan kepimpinan guru.
Kesimpulannya,
setiap guru mahupun bakal guru haruslah mempunyai kesedaran yang tinggi bagi
menangani pelbagai isu dan cabaran ini. Setiap guru haruslah mempunyai
tanggungjawab yang baik dan berkesan dalam setiap tindakan yang dilakukan
supaya dapat melahirkan generasi muda yang berketerampilan, berwibawa dan
mempunyai nilai etika moral yang tinggi demi mencapai Wawasan 2020.
Abdul Ghani Abdullah, Abdul Rahman Abd. Aziz
& Mohammed Zohir Ahmad. (2008). Gaya-gaya kepimpinan dalam pendidikan. Kuala
Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd
Baharin, B., Adnan, M.H., Mohd Zin, M.H.,
Kamaludin, M.N.&Mansor,N.H. (2016). Gaya kepimpinan guru besar dan tahap efikasi
guru di sebuah sekolah rendah luar bandar di daerah guamusang, kelantan. Journal
of Personalized Learning, 2(1):9-17.
Zakaria
Othman. (2016). Kepimpinan instruksional guru besar di sekolah kurang murid. (Disertasi
kedoktoran). Diperoleh daripada http://studentsrepo.um.edu.my/6763/1/ZAKARIA_BIN_OTHMAN_(_IPS).pdf
Comments
Post a Comment