Tajuk 7 : Strategi Pengurusan Bilik Pembelajaran


Tajuk 7 : Strategi Pengurusan Bilik Pembelajaran 

Strategi pengurusan bilik pembelajaran pula merupakan satu proses atau kaedah yang memerlukan guru dan pelajar bekerjasama mengurus bilik pembelajaran dan bilik pembelajaran agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan serta memastikan keadaan- keadaan bilik pembelajaran dapat membawa ke pencapaian objektif pengajaran yang berkesan. Strategi pengurusan bilik pembelajaran terbahagi kepada 3 unsur penting iaitu unsur fizikal bilik pembelajaran, interaksi dalam bilik pembelajaran dan mengurus iklim pembelajaran yang positif.
            Dalam unsur fizikal bilik pembelajaran terbahagi kepada 3 iaitu cara penyusunan bilik pembelajaran yang meliputi susunan meja, kerusi dan guru, pengurusan rutin bilik pembelajaran dan penyimpanan rekod. Dalam peyusunan bilik pembelajaran ialah berasaskan pembelajaran abad ke 21( PAK-21). Sebagai  contohnya, susunan meja adalah berkumpulan dan terdiri darupada empat hingga lima orang pelajar satu kumpulan dan kumpulan yng sama terdiri daripada kumpulan pelajar yang cemerlang dan lemah untuk bertujuan memberi peluang kepada para pelajar untuk melaksanakan rangkaian kolaborasi sesama pelajar ketika berada di dalam kelas. Selain itu, dengan susunan meja PAK-21, golongan pelajar yang lebih pintar di dalam kumpulan tersebut dapat membantu pelajar yang lemah dan pelajar dapat meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi ( KBAT).
             Dalam sistem penyimpan rekod pula buku rekod khas seperti buku rekod maklumat kemasukan pelajar dan guru ke dalam bilik pembelajaran dan buku rekod kawalan kelas akan disediakan di bilik-bilik pembelajaran di sekolah. Dalam pengurusan rutin bilik pembelajaran pula terdapat empat rutin bilik pembelajaran yang dilaksanakan iaitu rutin kelas, rutin pentadbiran, rutin pembelajaran dan rutin interaksi.
            Dalam unsur interaksi dalam bilik pembelajaran, terdapat beberapa jenis interaksi yang diamalkan dalam bilik pembelajaran iaitu interaksi dua hala antara guru dan pelajar, interaksi dua hala antara pelajar dengan pelajar dan juga interaksi pelbagai hala guru dan pelajar. Interaksi dua hala antara guru dengan pelajar ialah guru menggunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar dan bukannyan berpusatkan atau berpaksikan guru semata-mata. Manakala interaksi dua hala antara pelajar dengan pelajar ialah komunikasi dalam kalangan pelajar ketika proses pembelajaran berlangsung. Kepada interaksi pelbagai hala guru dengan pelajar dan pelajar dengan pelajar pula ialah komunikasi pelbagai hala dalam kalangan pelajar dan guru ketika proses pembelajaran berlangsung.
            Mengurus iklim pembelajaran positif merupakan salah satu elemen dalam strategi pengurusan bilik pembelajaran. Mengurus iklim pembelajaran positif ialah suasana yang mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Dalam mengurus iklim pembelajaran positif terbahagi kepada tiga suasana iaitu suasana fizikal, suasuana sosial dan suasana emosi. Dalam suasana fizikal, guru boleh menggunakkan alat bantu mengajar dan juga keadaan sekitar bilik pembelajaran yang ceria boleh memberi pengaruh kepada pembelajaran pelajar. Suasana emosi pula ialah emosi guru dan para pelajar di dalam kelas menberi kesan kepada pembelajaran pelajar. Sebagai contoh, suara guru yang jelas dan kuat, unsur humor yang terdapat pada guru dan penggunaan pujian boleh memberikan kesan yang lebih baik dalam pembelajaran.
            Kesimpulannya, strategi pengurusan bilik pembelajaran di sesebuah sekolah akan memberi kesan dan mempengaruhi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan ini, guru dan pelajar perlu saling bekerjasama untuk memastikan strategi pengurusan bilik pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.

 Peta Minda



 Rujukan 
David Hodgson. (2012). Personality in the classroom. UK: Crown house publishing lrd.


Tom Hierck. (2017). seven keys to a positive learning environment in your classroom. United State of America: Solution Tree Press.

 Abas, H. (2012). Tahap, Amalan Dan Masalah Pengurusan Bilik Darjah Guru-guru Sekolah
Menengah Daerah Segamat(Doctoral dissertation, Universiti Teknologi Malaysia).
  






Comments

Popular posts from this blog

UPSI (UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS) 是政府还是private 的呢?

UPSI (UNIVERSITI PENDIDKAN SULTAN IDRIS ) 宿舍长怎样??

Medsi 需要注意什么?Medsi 是什么? Medsi 需要准备什么?