Tajuk 4: Pengurusan Murid

Tajuk 4: Pengurusan Murid


Rumusan bab 4
Berdasarkan slaid pembentangan kumpulan lain yang diberi, ia dapat meningkatkan kefahaman dan kesedaran saya tentang tajuk pengurusan murid ini. Dalam topik pengurusan murid ini, terdapat beberapa aspek penting yang harus diketahui, iaitu termasuklah mengurus rekod murid, kesediaan murid belajar dan yang lagi satu memotivasikan murid.
            Setiap guru perlu mengetahui akan kematangan fizikal iaitu berupaya dari segi kognitif, afektif dan kemahiran insaniah. Hal ini demikian kerana untuk memastikan setiap guru dapat meningkatkan keupayaan untuk menjalankan tugas di sesebuah sekolah. Pengurusan murid di sekolah amat penting kerana pelaksanaannya di sebuah sekolah akan mencerminkan prestasi sekolah. Pengurusan murid memainkan peranan bagi menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan di sebuah sekolah. Pengurusan murid di sekolah membuktikan kecekapan dan sistematiknya seorang guru dalam menjalankan amanah menguruskan pelajarnya di sekolah.
Selain itu, setiap guru perlu mengetahui cara-cara untuk mengurus rekod murid dengan cekap dan efisyen. Pelaksanaan pengurusan murid amatlah penting bagi menjaga nama baik dan prestasi sekolah. Dengan mengetahui jenis-jenis serta faktor yang mempengaruhi kesediaan murid belajar, guru-guru dapat mengurus murid dengan baik.
Kaedah yang digunakan untuk mengurus rekod murid di sekolah ialah dengan menggunakan sistem secara atas talian (online), iaitu Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) dan Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM). APDM digunakan oleh guru untuk merekod latar belakang, kehadiran, keputusan peperiksaan dan kesihatan setiap murid, manakala SSDM bertujuan untuk menilai amalan baik dan buruk yang dilakukan oleh murid sepanjang berada di sekolah. Sistem ini sangat penting dalam membantu pihak sekolah dalam proses penentuan hukuman supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas.
Walaubagaimanapun, terdapat juga beberapa isu atau masalah yang sering dihadapi oleh guru dalam pengurusan murid di sekolah. Antara masalahnya ialah sistem rekod murid bermasalah, sukar untuk memotivasikan pelajar dan pelajar kurang bersedia semasa waktu kelas sedang dijalankan. Faktor yang mempengaruhi kesediaan murid di dalam kelas ialah tahap ekonomi ibu bapa dan latar belakang murid.
Jenis kesediaan pelajar ialah kesediaan kognitif, kesediaan psikomotor dan kesediaan afektif. Bagi kesediaan kognitif, ia merupakan perkembangan mental dipengaruhi oleh umur seseorang individu serta mempunyai hubungan kait dengan mental bagi memahami dan juga berfikir. Bagi kesediaan afektif, ia merupakan tindak balas selepas menerima pengajaran serta perlakuan          pelajar di dalam kelas menunjukkan minat pelajar terhadap pengajaran. Bagi kesediaan psikomotor, ia merujuk kepada tindakan yang diberikan oleh pelajar. Contohnya, menjalankan aktiviti yang menggerakkan tubuh badan pelajar.
Faktor mempengaruhi kesediaan belajar adalah perkembangan mental, pengalaman, sikap dan minat serta kadar pertumbuhan fizikal. Masalah disiplin yang sering dilakukan oleh murid ialah ponteng, bergaduh dan merokok. Bagi pelajar yang mempunyai masalah disiplin, akan dibawa ke unit disiplin dan unit bimbingan dan kaunseling. Strategi guru yang berkesan haruslah dijalankan dengan baik oleh para guru di dalam kelas. Antara strategi guru untuk membantu kesediaan murid di dalam kelas ialah menyediakan kelengkapan peralatan untuk belajar kepada murid yang bermasalah dari segi ekonomi. Para guru di sekolah juga wajarlah menjalankan aktiviti atau program yang dilakukan untuk membaiki emosi dan tingkah laku murid. Sebagai contoh, menjemput penceramah luar untuk memberi kesedaran kepada murid mengenai kesalahan-kesalahan yang tidak boleh dilakukan sama ada di luar atau di dalam sekolah, misalnya pegawai polis serta unit bomba. Selain itu, guru wajarlah memberi motivasi kepada muridnya yang mempunyai masalah. Komponen utama dalam motivasi adalah keperluan, dorongan dan tujuan.
Kesimpulannya, pengurusan murid yang berkesan amat penting bagi mewujudkan sesebuah sekolah yang gemilang. Para guru haruslah memastikan peranan dan tanggungjawab mereka dijalan dengan baik bagi ketiga-tiga aspek dalam pengurusan murid, iaitu pengurusan rekod murid, kesediaan murid dan juga memotivasikan murid supaya dapat meningkatkan prestasi sesebuah sekolah. Oleh itu, semua pihak pengurusan dalam sekolah haruslah bergan


Peta Minda



Rujukan
Ang, J.E. (2007). Pengurusan disiplin murid. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing.
Https://apdm.moe.gov.my/index.php. (n.d.). Retrieved from https://apdm.moe.gov.my/sso.php
Login SSDM 2.0 Sistem Sahsiah Diri Murid. (2017, July 02). Retrieved from https://www.pendidik2u.my/ssdm-online-kpm-.
uppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd. Syukur, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha & Hazaliza Hamzah. (2015). Pembelajaran Dan Perkembangan Pelajar (Edisi Kedua) Shah Alam, Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd
Pengertian tentang Teori Motivasi Intrinsik dan Motivasi … (n.d.). Retrieved from http://ahlipresentasi.com/pengertian-tentang-teori-motivasi-instrinsik-dan-motivasi-ekstrinsik/
Veloo, A., & Muhammad, S. (2011). HUBUNGAN SIKAP, KEBIMBANGAN DAN TABIAT PEMBELAJARAN DENGAN PENCAPAIAN MATEMATIK TAMBAHAN. Journal of Educators & Education/Jurnal Pendidik dan Pendidikan26.














Comments

Popular posts from this blog

UPSI (UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS) 是政府还是private 的呢?

UPSI (UNIVERSITI PENDIDKAN SULTAN IDRIS ) 宿舍长怎样??

Medsi 需要注意什么?Medsi 是什么? Medsi 需要准备什么?